Stap morgen al in de vluchtsimulator en ontdek de formules

Met mijn bundel met uitgebreide checklist van 53 items op 54 bladzijden kom je een eindje op weg.

Als je zeker weet dat je op je bestemming wilt aankomen, stap dan in de flight simulator. Daar ontdek je de formules om te focussen, te communiceren, alert te blijven zodat je topprestaties levert. Als manager, professional, voor jezelf of als manager van je team. Dit leer je nergens anders zo indringend als in de flight simulator.

Nou nou. Overdreven? Toch kan het. Leer van de beste teams die er op de hele wereld zijn. Een crew van een lijnvliegtuig. Of nog sneller en hoger: van de Apollo 11. Of de bemanning van een onderzeeër.

Dat lijkt allemaal ver weg van je dagelijkse realiteit, toch kan jij bij de formules komen van deze teams. Dat kan omdat die formules helemaal niet zo geheim zijn. Sterker nog, ze zijn voor iedereen te vinden na wat goed gegoogle. Te lezen in de documentatie en onderzoeken van luchtvaart- en militaire organisaties en NASA. Ik heb ze voor jou toegankelijk gemaakt in mijn programma’s.

Waarom kan dat voor jou ook werken? Omdat je net als die teams leert hoe je in jouw team op elkaar let, elkaar aanvult, niet op een eilandje werkt, elkaar precies op tijd de juiste informatie geeft, elkaar checkt, zegt wat je te zeggen hebt, weet wat er buiten je team gebeurt of kan gaan gebeuren, voorbereid bent op als de pleuris uitbreekt, weet wat er te doen staat en ingrijpt, elkaar nodig hebt en elkaar vertrouwt, en samen de beste oplossing voor iets heel ingewikkelds bedenkt.

Tot nu toe is er helemaal niemand die deze formules heeft vertaald voor teams op kantoor en bedrijf. Dat vind ik gek.

Om maar iets te noemen: Mediteren is uitgevonden door monniken voor monniken. En toch mediteren nu steeds meer mensen. (niet iedereen zegt dat hardop). Of yoga. Allemaal dingen die vroeger weird waren en die nu heel gewoon zijn.

Zo is het ook met crew resource management. Zo heet de set van formules die ik voor jou heb vertaald.  Het is niet uitgevonden voor op kantoor, toch wordt het er nu toegepast.  

Vragen die ik veel krijg en mijn antwoord daarop:

V: Wat heeft een vliegtuig nou met mijn team op kantoor te maken?       

A: Voorbeeld: Piloten checken elkaar steeds. Op de zaak lijkt dat superirritant, alsof je elkaar niet vertrouwt. Het omgekeerde gebeurt: collega’s zijn veel sneller op elkaar ingespeeld.

V: Een raket en trouwens ook een onderzeeer zijn technisch ingewikkelde dingen. Waar je allerlei metertjes in de gaten moet houden. Maar mijn team moet gewoon beter samenwerken.

A:  Dat gaat ook gebeuren. Metertjes zijn een middel, geen doel. Net als een computerscherm. Na mijn programma komen mensen veel meer van hun scherm los en zoeken elkaar meer op. Ze komen  dichter bij elkaar.

V: Bij ons op de zaak gaat het niet om leven en dood hoor. Het moet wel gezellig blijven, niet zo serieus alsjeblieft.

A:  juist van extreme dingen valt veel te leren. Als het echt moeilijk wordt komt er een onverwachte power bij mensen en in het team tevoorschijn. Dat laat ik je beleven in mijn trainingen. En daarop kan je na de training terugvallen. En je overleeft het zowiezo hoor. 

Stel mij ook die vraag die bij je binnenkwam toen je dat stukje hierboven las over vliegtuig en zo. Want ook jouw situatie is anders. En jij zit misschien ook niet te wachten op dat crew-gedinges. Toch zijn er veel dingen die we nu heel gewoon vinden, die voortkomen uit de militaire wereld of de ruimtevaart.

Het conservenblik. Ooit bedacht om voedsel te bewaren voor soldaten.  Nylon. Het scheermesje. Het polshorloge.  De radar. Eigenlijk, ook de computer. De ontcijfermachine in de WOII was een voorloper van de computer. Het hele internet! GPS navigatie! Teflon. Het Zwitserse zakmes. Allemaal zaken die we nu geel gewoon vinden, en die uit een heel andere wereld komen. Waar je veel van kunt leren.

Wil jij ook een Zwitsers zakmes voor jezelf en de mensen in je team? Iets wat zo slim in elkaar zit, wat je niet kunt missen, en waar je straks waar wat blij mee bent dat je het op zak hebt?  

Om dat mee te maken nodig ik je uit in mijn flight simulator.

Eerst alleen jou, als je met je team wilt komen kan dat ook maar daarvoor maken we een andere afspraak.

het is een static simulator van een B 737 (nee, geen MAX, de gewone maar wel met moderne cockpit)

Je bent daar piloot, Captain of First Officer. Je ervaart een andere manier van communicatie, monitoring en hoe je aandacht focust of verlegt. Je ziet en hoort dingen, je komt voor beslissingen te staan. Je krijgt door wat een crew in een vliegtuig doormaakt, en je kan die lessen meenemen voor jezelf en voor je team.

Waarmee je team veel meer vooruitgang boekt dan met alle teamcoaching en individuele coaching van een jaar bij elkaar! 

Deze superspannende halve dag kost normaal 2000 euro, inclusief intensieve begeleiding. (Ter vergelijking: een halve dag simulator op Schiphol kost al gauw 5000 euro!) 

Alleen nu bied ik je deze halve dag, inclusief intake, verslag en advies aan voor geen 2000 euro, maar voor minder dan de helft, als je boekt voor 31 juli a.s. op een dag in september of oktober, dat bedrag is slechts 875,- euro!!

Ok ik begrijp het, je hebt nog niet geklikt. Je denkt dat er een betere aanbieding komt. Nou wel een die wat minder kost. Als dat je beter past, dan doe ik de workshop in een anderhalf uur. Ik doe deze aanbieding omdat ik bijna zeker weet dat je gaat terugkomen, zelf of met mensen uit je team. Daarom doe ik dit eenmalig voor maar 475 EURO.