Focus voor jou

De Defens methode.  

Je hebt focus nodig voor goeie prestaties. Op school, op het werk, overal waar je je moet kunnen concentreren. Daarvoor is het heel nuttig om je brein te trainen. Dat heet een CEO brein, ik noem het een Maurits Mind. 

Hier de korte versie van de DEFENS methode.  

Wil dat je wensen uit komen?

Wil je mooie doelen in je leven bereiken? 
Daar hoort de verslavende werking van je telefoon niet bij!

Social media is steeds in oorlog met je brein.
Verdedig je tegen die aanvallen.
Ga inplaats daarvan je brein gebruiken, door te focussen wat je wilt bereiken in het leven.
Doelen op school of werk, relaties dat huis of die wereldreis.

Defens is de methode ervoor.
Het is het geheim van elke topsporter, ceo en militair.

De D van dicipline

Elke generaal is ook als soldaat begonnen.
En Topartiesten zonder dicipline zouden ze helemaal niets hebben bereikt.

De E van exercise

Je brein is als een spier.
Die moet je dan ook zo trainen. 
Als regelmatig goed beweegt, dan krijgt je brein nieuwe cellen.
Vooral in de hippocampus, dat is om nieuwe dingen aan te leren.

De F van focus

Mensen maken focus steeds meer kapot.
In je brein zit de amygdala.
Nee dat is geen enge ziekte, het is een orgaantje dat in actie komt als je leven in gevaar is. 
Als er een tijger op je af komt of als je huis in brand staat.
Het is een oerorgaan van toen de mens nog in berenvellen liep. 
Het zorgt er dan voor dat je lichaam bij die plotselingen stress in actie komt,
om te kunnen vluchten zodat je blijft leven. 
Daarna komt de amygdala weer tot rust. 
Maar nu krijgen we de hele dag door stress signalen,
omdat we steeds alert zijn op nieuwe berichtjes. 
De amygdala raakt door die chronische stress helemaal hyper.

Wat kan je hiertegen doen? Alle soorten mindfulness en meditatie.

De E van enrichment

Enrichment betekent verrijken, verijken van de ervaringen van je brein. 
Dat doe je door iets heel anders te doen dan je gewent bent. 
Een nieuwe taal leren, hoe moeilijker, hoe beter. Chinees of Russisch. 
Of muziek maken! Gitaar leren spelen of zingen.  
Zo maakt je brein nieuwe draadjes tussen cellen. 
Dat is neuroplasticiteit. 
Leterlijk je brein kan zich snel aanpassen en wordt daardoor slimmer.

De N van natuur

Omdat elk berichtje of appje een klein beetje stress oplevert. 
Is er aan het eind van de dag of week veel cortisol aangemaakt: het stresshormoon. 
Die cortisol kan je wegwerken door in de natuur te zijn.

De S van slaap

Het is maar net ontdekt. 
Maar in je slaap krijgt je brein een soort wasbeurt.
Zo worden elke dag ee soort gifstoffen opgeruimd. 
Daarvoor moet je echt goed slapen, zeker 8 of 9 uur per dag.

Meer hierover?  De Defens methode.  

We leven in een VUCA wereld. Een militaire term, die staat voor Volatility, Uncertainty, Complexity en Ambiguity. Want het zijn militairen die in het heetst van de strijd te maken hebben met totale onoverzichtelijkheid, chaos en complexiteit.

Inmiddels lijkt iedereen wel geconfronteerd te worden met onvoorspelbaarheid, onzekerheid in politiek, klimaat, economie, conflicten of handelsoorlogen. Is dat een ver van ons bed show? Raakt het ons, we zitten hier toch veilig en hebben het toch goed?

Dat lijkt wel zo, maar de oorlog zit in ons hoofd. Ons brein lijkt wel een ‘’war room’’ geworden. Onophoudelijk komen er berichten binnen uit smartphone, media, TV, ondertussen willen we ons focussen om geld te verdienen om te overleven, en toch vallen mensen bij bosjes neer door stress en burnout, volksvijand nr. 1. Het brein trekt het niet meer.  

Ik gebruikte de term VUCA voor het eerst in mijn managementboek ‘’teams door het vuur’. En tot mijn verrassing werd de afkorting term een paar jaar later ook gebruikt door de neuropsycholoog Margriet Sitskoorn in haar boek IK2. Daarin schrijft ze dat je in een VUCA wereld alleen overleeft met goede executieve vaardigheden. Zoals een CEO die zou moeten hebben. Die kan je trainen, die moet je trainen.

Ik heb het breinboek geschreven, getiteld Maurits Mind. Het is een methode voor het trainen van het brein. Een orgaan wat zich heeft ontwikkeld over duizenden jaren, van reptielen- en limbisch brein naar de neocortex die de mens zo uniek maakt. Ook uniek is dat we tijdens ons leven, in elke levensfase, de prestaties van dat brein geweldig kunnen verbeteren. Zodat we een fijner, plezieriger leven hebben en meer bereiken. In werk en prive.

Het gaat om het vermogen om informatie te selecteren, te verwerken, beslissingen te nemen, te focussen en te concentreren, mindful zijn, slapen, geld verdienen en beheren, relaties  onderhouden, te genieten van het leven, en om van betekenis te zijn voor je omgeving en de wereld.  

En om alles te weerstaan wat je daarvan afhoudt: afleiders, verleiders en misleiders. Zoals alle vormen van drugs, misdaad, of bedrog. Ook de smartphone, in veel gevallen een drug: Apps verslaven.

Het beste uit je brein halen dient belangrijke levensdoelen. Met de breinfunctie focus en concentratie  bestuur je je leven en verdedig je tegen afleiders. Je bent geen speelbal, je hebt het heft in handen. 

De methode heeft twee bronnen: De eerste is de krijgskunde, met name crew resource management. CRM wordt toegepast in het leger en in de luchtvaart. Met situational awareness, omgevingsbewustzijn, blijf je gefocust en alert op informatie en signalen die van belang zijn voor je taak en opdracht. De tweede bron is de neuropsychologie. Een vakgebied wat zich de laatste decennia enorm heeft ontwikkeld. We weten steeds meer over hoe ons brein werkt, en hoe we die werking kunnen beïnvloeden.